week 6, lange update... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Elsbeth Dorssen - WaarBenJij.nu week 6, lange update... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Elsbeth Dorssen - WaarBenJij.nu

week 6, lange update...

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

26 Augustus 2008 | Nederland, Amsterdam

Grrrr week 6, kan ik de tijd wat langzamer zetten? Het gaat echt te snel en ik wil niet weg hier! Maandag en dinsdag heb ik meegelopen met dokter van der Huls, een huisarts op het eiland in een wat welvarendere wijk in Willemstad en met een aantekening als sportarts achter zijn titel. Met hem ik dus lekker veel over sport kunnen praten en ben ik wat meer te weten gekomen over de sportcultuur op Curaçao (en kon ik de Olympische Spelen ongegeneerd op internet bijhouden:)). Hij had wat meer Makamba patiënten en werkt in een groepspraktijk met vijf artsen. Daar hebben ze ook veel meer mogelijkheden, zoals een klein laboratorium, een echo apparaat, een grote kamer voor kleine chirurgie, spleetlamponderzoek en oren uitspuiten en een mevrouw voor de catering. Leuk dus om ook eens zo’n praktijk te kunnen zien. Maandagavond ben ik mee gaan zwemmen met Silvie en haar ouders bij een andere baai. Even een rondje van 1,3 km op lekker tempo; was wel ok! Op de weg terug vertelden ze me dat ze voor vier personen hadden gereserveerd bij de Heere, weer zo’n heerlijke salade dus! Silvie moest dinsdag weer terug naar Nederland, dus ’s avonds hebben we er een emotioneel afscheid van gemaakt;). Dinsdagavond ben ik na stage naar Patrick en Manon gereden en zijn we aan het water in het centrum een pizza gaan eten.
Op woensdag liep ik mee met een vroedvrouw. Toen ze om kwart over acht de praktijk binnen kwam rennen moesten we meteen weg naar een beginnende thuisbevalling. Het was het eerste kindje van het gezin, dus ze wou wel even kijken hoever ze al was met de bevalling. Leuk; mijn eerste thuisbevalling ooit! Ze bleek pas op 1 cm te zitten, dus we zijn terug gereden naar de praktijk om het spreekuur te doen. Ongelofelijk hoe deze vrouw reed. Hardhard! Ze kent echt elke bocht en elk gat in de weg, dus het is nog safe ook. Net een politie agente haha. In de middag kregen we telefoon dat een meisje wat ’s ochtends bij ons op het spreekuur geweest was, was bevallen van een kindje in de kraamkliniek. Echt bizar want 3 uur eerder zei ze dat ze nog geen weeën had. Ze was alleen uitgescheurd en moest gehecht worden, maar dat wou ze alleen laten doen door de vroedvrouw met wie ik mee liep. Resultaat: Els moest de rest van het spreekuur doen, terwijl de vroedvrouw ging hechten. HELP: gyn is al 1,5 jaar geleden, hoe hoog komt de baarmoeder ook alweer bij alle weken, hoe kan ik het hartje vinden, hoe weet ik of ik ze veilig naar huis kan sturen en ik hoop ik hoop ik hoop dat die baby’tjes en moeders het over 4 weken nog allemaal perfect doen haha. Met wat angstzweet heb ik ze allemaal compleet gecheckt dus. En uiteindelijk had ik er ook nog een pluis gevoel over (in het kader van de huisartsgeneeskunde;)). Na het spreekuur gingen we weer naar de thuisbevalling. Hij was iets verderop dan waar ik woon, dus de vroedvrouw zei: rijd maar achter me aan, dan zet je je auto thuis en rijden we in mijn auto verder. Haha, dat heb ik geweten: met 120 km/uur de Julianabrug over, om haar niet kwijt te raken. Haar auto heeft wel een functionele motor met wat liters erin en een behoorlijk aantal pk, dus na het stoplicht was ik haar telkens kwijt, omdat mijn lieve bolide met plankgas nog geen 1/3 van haar snelheid haalde. Het was een bijzonder ritje dus, mijn bilspieren zijn weer getraind en ik en mijn bolide leven nog volledig. Uiteindelijk zijn we tot 2 uur ’s nachts met de bevalling bezig geweest, maar is ze om kwart voor twaalf op 20-08-2008 bevallen. Supermooie datum dus.
Donderdag had ik om 9 uur ’s ochtends mijn 3e duik gepland. Dat was pittig haha, ik was toch enigszins brak van het weinige slapen van de afgelopen tijd en de dag ervoor. Bij de duikschool hebben ze geen douche, maar ik moest meteen naar dokter Janga (de huisarts waar ik het laatste deel van mijn stage loop) rijden om daar het spreekuur te halen, dus mijn instructeur heeft een emmer water over mee heen gegooid om te kunnen douchen. Snel omgekleed en via Hertz om de huur te betalen voor mijn auto en mn banden op te laten pompen (ik ging met 20km/uur zelfs met gierende banden door de bocht:D), naar dokter Janga voor mijn eerste spreekuur hier. Het was leuk, veel papiaments, ook omdat dokter Janga hier oorspronkelijk vandaan komt, maar de mensen zijn gewend aan co’s, dus dat scheelt. Na het spreekuur ben ik snel naar het huis van Silvie haar ouders gereden om me om te kleden voor het hardlopen. Haar moeder probeert me nu over te halen een 10 km loop te doen vlak voor ik weg ga, maar ik weet nog niet of ik zo gek ga zijn haha. Die 7 km was al wel ver genoeg. Na het hardlopen waren Maarten van der Weijden, de waterpolodames en Churandy Martina bij studio sportzomer, dus dat heb ik nog even gekeken met Silvie haar moeder. Vrijdag heb ik eerst de hele dag spreekuur gedraaid en mn eerste papiamentse patiënten ook met handen en voeten gediagnosticeerd en uitleg gegeven haha. Na mn stage ben ik doorgereden naar het Hilton en had ik ondertussen even gereserveerd bij de Heere, want ik zou uit eten gaan met Patrick en Manon (als je geen keuken hebt moet je wat he?:D). Eerst nog even gechilled op t strand van het Hilton en daarna echt heerlijke saté gegeten. Niet alleen de salades zijn daar lekker dus haha. ’s Avonds was de party squad bij Mambo, dus daar zij we daarna nog even fout heen geweest. Zaterdagochtend was het weer vroeg dag, want we gingen de Christoffelberg op. Om acht uur stond ik weer ‘fris en fruitig’ bij het Hilton om ze op te halen en zijn we na een tussenstop voor boodschappen naar het Christoffel park gereden. We hebben de auto onder aan de voet van de berg gezet, omdat we anders nog een uur extra zouden moeten lopen en het al warm zat was. De klim duurde ongeveer een uur met alle fotomomentjes tussendoor erin. Het was echt heel mooi, super uitzichten, hele mooie planten en bomen op de berg zelf en veel mooie foto’s. Er groeit veel aloë vera, er hangen lianen en er zijn veel rotsen natuurlijk. Na bovenop ook van het uitzicht te hebben genoten en veel foto’s gemaakt te hebben (onder andere die boven op het paaltje op 375 m hoogte, zie mn foto album haha), zijn we weer afgedaald. Hierna zijn we naar Boka Tabla gereden, een mooie inmonding aan de Noordkant (de ruige kant met veel golven dus). We hadden na die klim geen zin meer om naar alle andere Boka’s in de buurt te gaan, dus zijn we via Westpunt en wat omwegen door elsy haar formidabele geografische vermogen naar grote knip gereden, een heerlijk strand. We hadden echt enorm lopen zweten. Om Jis te citeren: Ik was zeiknat tussen mn benen! Dus de zee boodt een welkome afkoeling. Op grote knip hebben we tot en met zonsondergang gelegen en hierna zijn we weer terug naar het Hilton gegaan. Hier heb ik mijn eerste warme douche sinds 14 juli gehad, echt zoooo lekker. Ik mis de warme douche hier niet in de hitte, en alle locals hebben ook geen warm water, dus ik leef niet geheel primitief, maar als je er dan onder staat kan je het wel heel erg waarderen haha. We waren nogal brak na vrijdagnacht en de hele dag fanatiek gedaan te hebben, dus we zijn gewoon in het Hilton gaan eten en na het samen met Manon leegmaken van de accu van de camera van Patrick ben ik lekker naar huis gegaan. Zondagochtend moesten we namelijk weer om 9 uur duiken hahaha. Alle ‘zwembadtrainingen’ (lees: oefeningen) hadden we gehad, dus we gingen weer voor een open water duik. Nu naar 10 meter diep:). Het was echt heeeel mooi. Carmen en ik vonden het zo chill dat we samen zaten te geinen boven het koraal en even vergeten waren dat we bij de instructeur moesten blijven, dus toen we ons omdraaiden kregen we een standje onder water en wat dodelijke blikken haha. Maar verder ging alles helemaal goed. Behalve dat ik het op 5 meter tijdens onze safety stop niet kon laten een koprol te maken en volgens de instructeur weer te ondiep zat haha. Maar toch vond ie dat we het heel goed gedaan hadden en kregen we zelfs een stempel dat we ons goed aan de afspraken gehouden hadden. Zo’n safety stop is ook alleen om de stikstof uit je lichaam te laten gaan en puur voor de gezondheid als je heel veel duiken maakt. Ik als dokter heb dat natuurlijk niet nodig:P. Na het duiken zijn we weer naar het Hilton gereden (is toch op de weg) en hebben we daar met Patrick en Manon nog even lekker op het strand gelegen en ze uitgezwaaid toen ze werden opgehaald om weer naar Nederland te vliegen. Ook hebben we daar nog even snel (20 min onder de douche staan genieten) een warme douche genomen hahaha. Misschien dat we dat in de weekenden wel even sneaky vaker gaan doen:D.
Oei het is weer een lekker lang verhaal geworden, sorry, maar deze week was dan ook echt wel heel druk en heel leuk met Manon en Patrick! Ik zet zo snel mogelijk de foto’s weer op dat album! Dan kunnen jullie meegenieten haha.

Dikke kus! Els

  • 27 Augustus 2008 - 12:21

    Mapa:

    het klinkt weer hartstikke leuk allemaal.Is d egeboren baby een jongen of meisje? is de verbowuing al klaar? zet daar oom fotos's van op de site; wil dat wel eens zien! xxxx mapa

  • 27 Augustus 2008 - 20:51

    Mandy:

    Wat een heerlijke verhalen weer. Nog een paar nachtjessss!
    Ik zal me voor 1 keer over mijn fobie heenzetten en door de rotzooi heenkijken goed :P?!

    X

  • 28 Augustus 2008 - 10:17

    Jenny:

    Hoi Els. Leuk verhaal weer, zo blijven we bij. Ja de tijd vliegt, zeker met zulke gevulde dagen.
    xxx Jenny

  • 28 Augustus 2008 - 16:06

    Hanneke:

    puur genieten dus! hoe is het met je huis inmiddels?

  • 29 Augustus 2008 - 11:39

    Jiska:

    hey els,

    whaoooo wat een mooi verhaal, we waren al zo benieuwd naar je update!!!
    Geniet er van nog maar een paar weekjes!!!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 September 2008

update

30 Augustus 2008

VAKANTIEEEEE!!!!!!!!!!

26 Augustus 2008

week 6, lange update...

26 Augustus 2008

week 5, iets verlaat...

11 Augustus 2008

week 4; het gaat té snel!
Elsbeth

Actief sinds 10 Juni 2008
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 21205

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 11 Januari 2015

Fellowship Sports Medicine Qatar

14 Juli 2008 - 14 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: