stage! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Elsbeth Dorssen - WaarBenJij.nu stage! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Elsbeth Dorssen - WaarBenJij.nu

stage!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

22 Juli 2008 | Nederland, Amsterdam

Bon nochi dushi’s!

Alweer een update, nu omdat ik mn eerste dagen stage heb doorstaan. Vraag niet hoe! Maar ik leef nog! Zal beginnen waar ik de vorige keer geëindigd ben: zaterdagmiddag ben ik met Michiel en Carmen (huisgenootjes) naar het strand bij Jan Thiel gegaan. Dat was heel lekker. Gewoon in de schaduw liggen van de palmbomen, relaxed bedje, heerlijke zee, beetje dutten, beetje zwemmen enz. enz. Fijn voor jullie om te lezen nu het weer daar nog niet goed is he? :D ’s Avonds zijn we naar Mambo gegaan, dat wil zeggen: feesten op het strand. Erg toeristisch, maar wel leuk, lekker door de Bientu di passat (passaatwind), weer lekkere muziek (al heb ik het idee dat ze een algemene cd hebben die elke avond mee gaat naar de kroeg waar dan iets georganiseerd wordt, ik herken nu bijna alle nummers al) en het was gezellig. Zondag ben ik met Silvie en wat vrienden van haar ook even op het Jan Thiel strand gaan liggen, hierna zijn we een wandeling door een conserveringsgebied gaan maken. Ze willen het gaan gebruiken voor een enorm hotel en de Antillianen zijn daar tegen. We kregen eerst een preek in het papiamentu (niet zo goed te volgen dus haha) en daarna moesten we ons verdelen in groepjes. Ons groepje was echter groot, de gids vertelde van alles over elke plant die we zagen en op de uitkijkpunten stonden er zoveel mensen in ons gezichtsveld dat we niets anders konden zien dan bezwete ruggen, billen en een stukje lucht erboven. We hebben ons dus snel afgezonderd en zijn zelf gaan wandelen. Weer wat nieuwe ervaringen: voor het eerste flamingo’s gezien (op de foto is t een klein vlekje als je wat fantasie hebt), de zoutpannen van Jan Thiel gezien en mooie uitzichten over de lagune en de zee. Op het strand liggen allemaal koraalstenen. Super gaaf, je mag ze alleen niet meenemen naar Nederland, daar schijnt een dikke boete op te staan. ’s Avonds mocht ik weer bij de ouders van Silvie eten, lekker asperges met aardappels en ei + botersaus deze keer. Daarna zijn we nog een uurtje naar Mambo gegaan. Nu was er meer lokale bevolking. Hierna toch maar snel gaan slapen, omdat ik maandag om half negen bij de praktijk moest staan. Nja ik deed een poging tot slapen. Heel goed ging dit niet en toen ik op moest staan voelde ik me ontzettend beroerd. Ik had hoofdpijn, koorts, keelpijn, spierpijn alles! Un gripa dus! Heb mezelf toch naar de huisarts gesleept. Dit is een ontzettend aardige man, al wat ouder, oorspronkelijk Nederlands, heeft deze praktijk al minstens 20 jaar en heel amicaal naar zijn patiënten. Het papiamentu was alleen slecht te volgen, vooral doordat ik het ijskoud had in de airconditioned kamer in mn driekwart broek, met koorts, zonder me te kunnen concentreren door het ziek zijn. De tijden dat hij spreekuur heeft is van half negen tot half elf ’s ochtends en van half vijf tot half zeven ‘s middags. Na half elf gaan we of langs bij de mensen die in het ziekenhuis liggen, of naar het bejaardentehuis en op huisbezoek bij mensen die niet langs kunnen komen in de praktijk. Van 1 tot half vijf heb ik dus middagpauze en kan ik naar huis. Heb gisteren dan ook een middagdutje gedaan, maar voelde me erna bijna nog beroerder. Toch maar terug gegaan. ’s Middags mocht ik meteen wat Nederlands pratende patiënten zelf zien, waar hij naast zat. En hij vond het nog goed gaan ook haha. ’s Avonds ben ik om negen uur gaan slapen met een bolusje paracetamol op en heb in 1 ruk doorgeslapen tot vanochtend 7 uur. Heerlijk, voel me nu ook al beter, nog wel keelpijn, een gek hoestje en verkouden, maar verder is t al een stuk beter. Vandaag kon ik het papiamentu al een stuk beter volgen. Ook nu moest ik wat patiënten zelf zien en receptjes uitschrijven enzo. Tussen de middag gingen we naar het bejaardentehuis. Echt fantastisch! Alle gemeenschappelijke ruimtes zijn half buiten. In een gebouw zitten kleine slaapkamertjes, waardoor de bejaarden vooral in de gemeenschappelijke ruimten zitten. We kwamen om half twaalf binnen en dan is het net lunchtijd. We kwamen terecht in een hele file van kromme, met looprekjes, richting de eetzaal lopende bejaarden. Echt een mooi gezicht. Iedereen groet de dokter ook en de helft vraagt of ik zijn dochter (yumuhe) ben. Donderdag mag ik in mn eentje naar het bejaardentehuis haha. Spannend! Tot nu toe zie ik vooral veel suku/diabetiko (suikerziekte), preshon haltu (hoge bloeddruk), gripa (griep), schimmeltjes, zwangeren en sociale problematiek. Opvallend is dat iedereen hier wat voorgeschreven krijgt en voor de griep al naar de huisarts gaat. De patiënten geloven vooral heel erg in smeersels (degene die niet evidence based zijn) en moeten ziektebriefjes ingevuld krijgen voor vrije dagen ivm de verzekering als ze minder dan 4100 gulden in de maand verdienen (en in Otrobanda, waar de praktijk is, verdient bijna niemand meer). Ook wordt er veel paracetamol en hoestdrank voorgeschreven. De huisbezoeken zijn ook leuk. We komen in allemaal volkshuisjes, sommige heel netjes, soms net een krot. Maar het is heel leuk om te zien hoe die mensen thuis leven! Van dokter Swart leer ik ook veel, niet alleen qua ziektes, maar ook qua de cultuur, de vogels (tijdens de evaluatiemomentjes/zijn sigaretjes) en de mensen hier. Vanmiddag heb ik via skype even voor paps gezongen! Wat een leeftijd heeft hij vandaag bereikt: 60! Ik denk dat ik maar zo’n looprekje uit het ziekenhuis mee terug moet nemen voor hem;) (grapje paps). Heb ook Mat, Jis en mama nog gesproken. Echt makkelijk, dat skypen! Ben nu vooral vitamientjes aan t verstouwen en ga nog een nachtje veel slapen. Morgen moet ik dan wel beter zijn. Misschien ga ik zondag naar klein Curaçao met Silvie en wat van haar vrienden en anders gaan we kijken voor een proefduik met huisgenootjes. Maar ik heb weer eens wat oorpijn, dus dat is misschien nog niet zo verstandig. Ook Rebekka heeft nu geboekt! Zij komt van 6 september tot 13 september (ze vliegt 2 uur eerder terug dan ik). Een beetje overlap dus met Mandy! Leuk! Patrick is ook nog aan t kijken om misschien langs te komen, maar hij moet nog even overgehaald worden. Binnenkort kunnen jullie dus wat mooie plaatjes op mijn foto album verwachten hihi. Mijn bolide heb ik nog niet gefotografeerd, ik denk er elke keer aan als het al donker is. Ik zal het snel doen. Hij is alleen niet schoon meer helaas, de leguanen in de boom hebben hem al helemaal onder gepoept:(. De huisbaas is nog wat bijzonder. Er schijnen eind augustus 12 mensen in dit huis te moeten kunnen wonen, maar er zijn nu 9 kamers. De verbouwing zou al bijna klaar moeten zijn, maar ik heb nog niemand gezien en er is alleen een kleine vierkante meter verlaagd plafond uitgehaald (heb je ook minstens een week voor nodig natuurlijk;)). Ben heel benieuwd dus hoe hij dit voor elkaar gaat krijgen!
Ik ga nu lekker mijn bed in! Heb zin in morgen, dat is een goed teken dus:). Nu weer even wat uurtjes slaap pakken!

Ayó! Kus!

Ps: heb nieuwe foto's in het album gezet: http://www.cig.canon-europe.com/a?i=Dpgbad3qIm . Ze staan in hetzelfde album, omdat ie ze daarin ging uploaden. Je kan ze vergroten en dan staat er ook wat info bij. Op de laatste paar heb ik pellikanen proberen te fotograferen, alleen mn internet viel hier net uit, dus kan t nu even niet zo snel meer aanpassen. Zoek de pellikanen dus zou ik zeggen;).

  • 23 Juli 2008 - 06:48

    Kirst:

    ik maar zoeken zoeken zoeken naar die pelikanen... zijn t die zwarte dingetjes boven t water?? :p hoe dan ook, t ziet er echt intens relaxed uit!!! iig heb je je griepje nu gehad dus dat mag hopelijk pleiten voor een zorgeloos verblijf de rest van de tijd!! (ik hoef nog maar 3 dagen!! wiehoe!;))
    kijk uit naar je volgende verhaaltje!! xx kirst

  • 23 Juli 2008 - 06:54

    Thijs En Jis:

    weer een fantastisch verhaal els!!
    hopelijk snel weer helemaal beter en anders ff een zalfje aan de dokter vragen ;-)
    Ook eindelijk meer foto's de eerste paar leken zo uit ons fotoboek te komen hahha!
    dat skypen is echt super!!!

    xxx


  • 23 Juli 2008 - 07:48

    Mandy:

    Elsiee!

    Beterschap! Het ziet er héérlijk uit :D.
    Ik ga nu werken hihi.
    (K)

  • 23 Juli 2008 - 08:35

    Mapa:

    Wauw die foto's zien er mooi uit zeg;doe die flamingobeesten maar over;zie niks!Mooi dat de griep bijna weg is, nu heb je het gehad;allemaal in 1 keer en kun je lekker genieten!Veel plezier,xxxxmapa

  • 23 Juli 2008 - 21:53

    Neel:

    Ik zie geen flamingo's!! ;) :) Je verhalen zijn super Elsie, maar ik mis je heel erg, het is erg stil hier in huis. Gelukkig ben ik niet veel thuis, heb vorige week 49 uur bij Ikea gewerkt. Leuk maar erg vermoeiend..

    Slaap lekker en snel beter worden!!

    Kus, Neel

  • 25 Juli 2008 - 20:14

    Stefanie:

    Nou, Ik heb al je verhalen gelezen. Was veel, maar wel erg leuk! Lijkt me echt super mooi daar.. Ben alleen niet zo gek op die beesten in het water denk ik haha.. Zo te lezen heb je het echt super leuk daar.(op de griep en muggenbulten na natuurlijk) Nou ik lees de volgende verhalen wel weer of spreek je op msn. -xx-

  • 26 Juli 2008 - 15:22

    Hanneke:

    hee, voel je je inmiddels alweer helemaal beter? ik hoop het!! veel plezier met je coschap en alle sociale/natuur/relax uitstapjes van je....:)
    liefs, han.

  • 27 Juli 2008 - 09:18

    Pim:

    "Van 1 tot half vijf heb ik dus middagpauze" ...dat klinkt goed!
    Hopelijk voel je je al weer wat beter en anders kijk je idd je dokter maar lief aan voor een zalfje/poedertje/pilletje ;).
    Grappig dat Papiamentoe (schrijf je dat zo?) taaltje, is het de bedoeling dat je dat na 6 weken helemaal vloeiend kan? Wel cool.
    Nou, heel veel plezier next week weer!
    Liefs,

    Pim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 September 2008

update

30 Augustus 2008

VAKANTIEEEEE!!!!!!!!!!

26 Augustus 2008

week 6, lange update...

26 Augustus 2008

week 5, iets verlaat...

11 Augustus 2008

week 4; het gaat té snel!
Elsbeth

Actief sinds 10 Juni 2008
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 21183

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 11 Januari 2015

Fellowship Sports Medicine Qatar

14 Juli 2008 - 14 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: