Week 1 in Doha! - Reisverslag uit Doha, Qatar van Elsbeth Dorssen - WaarBenJij.nu Week 1 in Doha! - Reisverslag uit Doha, Qatar van Elsbeth Dorssen - WaarBenJij.nu

Week 1 in Doha!

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

14 Juli 2014 | Qatar, Doha

Op 4 juli ben ik veilig in Qatar aangekomen! De eerste week is omgevlogen! Zoveel nieuwe indrukken! Eigenlijk overheersen er telkens 3 woorden:

Culture-shock
Dit woord hoorde ik het meeste in Nederland en ook hier wordt het erg vaak gebruikt. En ja, het is een totaal andere cultuur! Ondanks alle fantastische faciliteiten die de Aspire zone te bieden heeft, zijn de Qatari zelf nog steeds niet zo van het sporten. Obesitas is hier het grootste probleem. Op het moment is het hier overdag ook zo’n 45 graden met een erg hoge vochtigheidsgraad. Eigenlijk dus een gratis sauna☺. Het grootste deel van de dag breng je dus binnen in een huis/gebouw/winkelcentrum etc etc door die volledige airconditioned zijn.
Bovendien ben ik midden in de Ramadan aangekomen. Dus niet alleen de Qatari vasten, maar ook voor ons is eten en drinken in het openbaar tussen zonsopgang en –ondergang verboden. Voordeel is wel dat ik elke ochtend ontbijt via de roomservice op mijn kamer krijg☺.

Fascinerend
Mijn mond heeft deze week zo vaak open gestaan van verbazing! Alles kan, want er lijkt geld genoeg te zijn. De faciliteiten in het ziekenhuis: bv ruimtes, apparatuur, fysiozaal zijn allemaal zijn heel mooi! Alle atleten moeten hier gescreend worden en bij blessures wordt alles vastgelegd, dus ze hebben hier een fantastische database voor onderzoek.
Het hotel waar ik in zit is bizar: 5 keer per dag wordt je kamer schoongemaakt, opgeruimd, gordijnen voor je open gedaan, slippertjes voor je bed neergezet, gordijnen dicht gedaan etc etc etc. Op zich kost het jezelf ook niet zoveel moeite, aangezien alles via je eigen kamer-ipad te bedienen is (16 kleuren moodlight, gordijnen, tv etc).
Het hotel staat midden in de aspire zone. De Aspire Academy is een fantastisch groot gebouw (het kost je minimaal 17 minuten om er langs de muren omheen te lopen) met allerlei sportvenues erin: 50 meter zwembad, 10 meter toren, voetbalveld, basketbaldveld, volleybalveld, atletiekbaan, judo, turnen, tafeltennis. Ook zijn er klaslokalen, fysiotherapie, dietetiek, matlabs, performancelabs etc etc. Dit alles is een school voor Qatari om ze t motiveren tot sporten en hopelijk een eigen sportcultuur op te kunnen bouwen. Ik heb mijn eerste 2 km gezwommen op woensdagochtend in het 50m bad. Het jammere van de Academy is dat je er amper mensen ziet sporten behoudens het personeel en het personeel van Aspetar (het ziekenhuis). Ik mis wel alleen nog het zwembad met dubbele bodem en gecalibreerd 3d systeem om techniek beter vast te leggen….
Naast de Torch ligt ook Villagio, het grote winkelcentrum in Venetiaanse stijl met een gondelroute, ijsbaan, pretpark en plafond met blauwe lucht en wolkjes. Het is heerlijk om daar eens rustig te gaan zitten en rond te kijken naar alle verschillende mensen.
Vandaag zijn we in de woestijn geweest: fantastisch! Iedereen rijdt hier in Doha in een enorme 4wd. Ik weet nu waarom: voor de duinen in de woestijn! We hebben wat graafwerk moeten verrichten om beide auto’s uit te graven die vast waren komen te zitten in diep zand en we hebben nog wat hulp kunnen verlenen aan de traumaheli bij een ongeluk. Oftewel: een echt avontuurlijk tripje☺!
De vergelijking met Disneyland vind ik zelf na deze week zo slecht nog niet!

Inspirerend
Dit slaat met name op het werk.
Ten eerste op de mensen: de ene hotshot na de andere kom je in de gang in Aspetar tegen. Zo ontmoete ik op dag 1 Karim Kahn; 1 van de 2 schrijvers van het boek dat ik zie als mijn ‘sportgeneeskundebijbel’. Ook grote namen in de fysiotherapie en op verschillende gebieden van wetenschappelijk onderzoek werken hier. En… ze zijn allemaal erg aardig!
De komende tijd zullen oa de worldcup zwemmen en de WK zwemmen korte baan hier gehouden worden, waar ik een rol mag gaan spelen in de begeleiding. Ook gaan ze een studie starten naar de athlete’s hart (een van de onderwerpen die mij erg trekken) bij zwemmers. Het lijkt wel alsof het zo had moeten zijn;).

Al met al is de eerste week mij ontzettend goed bevallen! Op naar meer!

  • 14 Juli 2014 - 22:17

    Jiska:

    Heerlijk elsy om te lezen!!
    Klinkt echt heel gaaf allemaal. Heerlijk van genieten! Xx

  • 14 Juli 2014 - 22:23

    Sandra:

    Wauw wat klinkt dat gaaf! Geniet ervan!!!!

  • 14 Juli 2014 - 22:26

    Mandij:

    Elsiefiederelsie!! Leuk om te lezen! Bizar dat het allemaal kan, en dat het bestaat, maar te gek! En ook heel leuk natuurlijk dat er zwem evenementen zijn en dat je er bij bent, beter kunnen ze het daar niet hebben ;)! Hier wordt het deze week ook tropisch, maar ik denk dat we nèt niet 45 graden halen :p. X

  • 14 Juli 2014 - 23:04

    Lotte:

    Niets is te gek, wat een bizarre wereld. Leuk om je ervaringen te lezen!
    t klinkt als een enormmm zwaar leven daar in je hotel ;) liefs

  • 15 Juli 2014 - 08:57

    Jeanne:

    Wat een ervaringen al in 1 week!! Klinkt geweldig allemaal, wat een andere wereld. ik zou zeker proberen die hulp die 5x per dag komt mee naar Nederland te krijgen :) Heb het heerlijk lieve Els!

  • 15 Juli 2014 - 09:57

    Manon:

    haha wat een heerlijk verhaal! volgens mij gaat het helemaal goed komen met jou daar! lekker rustig sporten in de meest luxe faciliteiten, luieren in het hotel en een beetje chillen in een gondel in Venetië haha.. lijkt wel Vegas!
    hier is het grijs vandaag, zit braaf in het julius te werken (nou ja, ben net binnen haha, maar de intenties zijn er ;)).. ben nu al benieuwd naar je nieuwe verhalen! echt superleuk dat er zoveel sport-events aankomen en the athlete's heart klinkt natuurlijk bijzonder interessant haha! kus

  • 15 Juli 2014 - 13:11

    Ellen:

    Je had het allemaal al verteld, maar het verhaal blijft fascinerend en bizar! Geniet deze week ook maar zo hard, zeker nu je verhuisd bent!

  • 15 Juli 2014 - 13:48

    Mannes:

    Mooi verhaal.

    ga je nu ook een 4WD in NL kopen om tussen amersfoort, doetinchem en leiden te racen?

  • 15 Juli 2014 - 14:49

    Suzanne:

    Ha Elsbeth,
    Wat leuk om te lezen hoe het je daar vergaat! Klinkt super allemaal!
    Geniet ervan!! Wij zetten ondertussen kruisjes tot de dag je weer terug bent ;-) Aftellen geblazen!

  • 15 Juli 2014 - 16:25

    Rebekka:

    Elsyyyyyyyyyyyyy, zo dat lijkt me een weekje met een heleboel aan indrukken. En ff serieus, 5x per dag schoonmaken?!! Hebben ze allemaal OCD ofzo? Het klinkt alsof je het naar je zin hebt, hou dat vast. Ben benieuwd hoe het werken daar gaat zijn. Bijzonder dat zo'n sportfaciliteit in Qatar ligt, of all places. Geniet van al die bijzonderheden en dikke kus!

  • 15 Juli 2014 - 20:26

    Rien En Jeanne:

    Hoi Elsbeth, klinkt erg bijzonder. Wat een fantastische ervaring om mee te maken. Ennuh, goed voor je netwerk zo te lezen :-). Wij wensen je daar een geweldige tijd en en hopenlijk kom je nog een keer in de zon....;-). Prettige Ramadan dan.

  • 15 Juli 2014 - 20:27

    Hanneke:

    Leuk te lezen. Goede tijd daar!!

  • 16 Juli 2014 - 11:04

    Toon:

    Lekker verhaaltje hoor........
    ik spaar vast voor een week kerst, maar dan wel met 5 x schoonmaak en roomservice he!!
    Enjoy your stay and keep in touch.. (Bayram over een paar dagen, eet ze!!)

    gr toon SportmedX

  • 16 Juli 2014 - 11:24

    Jenny:

    Hey Elsbeth. Fijn dat je deze site hebt aangemaakt. Vind het altijd leuk om de reisverslagen te lezen, dus goed bijhouden :) Je hebt het enorm naar je zin, had ik natuurlijk ook al gehoord van je mams. Geniet er volop van en tot het volgende verhaal. xx

  • 16 Juli 2014 - 11:56

    Cobi:

    Hallo Elsbeth. Wat leuk om te lezen hoe je het daar hebt en je op deze manier te kunnen volgen hoe het je daar vergaat. Ik wens je een hele fijne tijd daar. Ben benieuwd naar je volgende verslag. Veel plezier en geniet ervan.xxx

  • 17 Juli 2014 - 21:20

    Marjolein:

    Hoi Elisabeth! Klinkt weer goed, dit! Hier vandaag ook behoefte gehad aan een airco :-)
    Geniet van alles, we spreken elkaar (ook via de app!)

    XX

  • 21 Juli 2014 - 23:28

    C.schilperoort:

    hallo elsbeth.uit je omschrijving merk ik dat de faciliteiten daar zijn om over naar huis te schrijven.
    heb een heel goede,maar vooral leerzame tijd daar.
    gr.tante an,oom kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsbeth

Actief sinds 10 Juni 2008
Verslag gelezen: 587
Totaal aantal bezoekers 21180

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 11 Januari 2015

Fellowship Sports Medicine Qatar

14 Juli 2008 - 14 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: